Tulburari de somn?

15 July 2008

somn usor

Cele 8 ore «clasice» de somn sunt obligatorii ?

Nevoile de somn variaza cu varsta, sugarii dorm 16 – 18 ore din 24 ; adultii au nevoie de 6 – 8 ore in general, la varsta a III-a si a IV-a 5 – 6 ore sunt suficiente
La persoanele adulte cu un program incarcat de munca, expunere la stres, radiatii si noxe de tot felul, s-a incetatenit, in ultimii ani, obiceiul de a dormi pe unde scurte, de la orele 24 – 01 pana la 6 -7 -8. Chiar daca se realizeaza cele 8 ore de somn, nu se prinde macar o ora «de aur » inainte de ora 24. Macar de 3 ori pe saptamana ar trebui sa dormim de la ora 22.

« Rasfatul » din weekend – dormit toata ziua sau pana la 12 – 13, moleseste organismul.
Riscurile cardio-vasculare cresc la cei ce dorm foarte putin, adica 3, 4, sau 5 ore pe noapte, pe perioade lungi de timp, aceste persoane sunt mult mai expuse la infarctul de miocard, la suferintele sistemului nervos central, la slabirea sistemului imunitar .
Somnul peste 8 – 9 ore la cei cu predispozitie la « ingrosarea sangelui », aterosleroza sistemica, creste riscul accidentelor trombo-embolice.

Cand apare insomnia ?

Insomniile sunt de multe feluri si au foarte multe cauze. Sa ne ocupam de cele induse de : anxietate, depresie, stres « la mare moda ». Esentiala este combaterea cauzei sau cauzelor acestor fenomene, in primul rand prin autoanaliza si autoevaluare, daca nu ne descurcam, solicitam ajutorul psihologului si al psihiatrului ( ideal prin psihoterapie si nu prin medicatie care duce la dependenta), programe de miscare – relaxare, alimentatie adecvata.

Insomnia poate avea o cauza serioasa si cu posibile urmari foarte grave - OBEZITATEA, cu dereglari de respiratie si inducerea si agravarea sforaitului, urmata de aparitia APNEEI IN SOMN (sleepapneea). Respiratia se opreste in somn la cei care sufera de aceasta dereglare chiar 60 – 90 secunde, timp in care circulatia cardiaca si cea cerebrala sufera intens. S-au semnalat chiar morti subite in somn din aceasta cauza. Oricum, in secundele (multe !!!) in care circulatia cerebrala este afectata, aportul de oxigen si substante nutritive necesare creierului este drastic diminuat, sumarea si repetarea in timp a acestor carente, constituind cauze de degradare cerebrala mergand pana la DEMENTE.

Am observat rezultate de exceptie la pacientii mei care isi normalizeaza IMC (indicele de masa corporala), si isi scad circumferinta gatului cu 2 – 4 – 6 cm, isi normalizeaza raportul intre circumferinta abdomenului si circumferinta toracica – raport care trebuie sa fie subunitar ( adica toracele trebuie sa fie mai mare decat abdomenul). La aceste persoane, perioadele de sforait diminua foarte mult sau inceteaza complet, si inceteaza apneea in somn. La cei la care persista aceste fenomene – cauzele restante sunt din alta sfera : ORL, buco-maxilo-faciala, pneumologie, afectiuni digestive. Aceste necesita tratamentul specific al afectiunii de baza, uneori interventii chirurgicale si purtarea in timpul noptii a unei masti conectate la un aparat special.

Insomnia datorata carentelor unor substante necesare organismului:

Una dintre ele este sindromul picioarelor nelinistite, in care se incrimineaza carente de Fe, Mg si acid folic, frecvent intalnite la cei cu alimentatie inadecvata si consum exagerat de alcool. Problema se rezolva simplu prin corectie alimentara – Fe din ou, polen, carne. Mg : din cereale integrale, nuci, migdale ; Acid folic din legume cu frunze verzi. Acolo unde este necesar se adauga si suplimentele alimentare. Bineinteles, consumul de alcool se reduce drastic sau se interzice complet.

Cum putem avea un somn de calitate si de durata suficienta ?

Masa de seara cu 2 – 3 ore inainte de culcare, cu alimente usor digerabile si in combinatii si cantitati potrivite. Ideea de a lua ultima masa inainte de orele 18 este utopica in general si genereaza un interval de 12 – 14 ore intre cina si mic dejun (daca acesta exista), contribuind la aparitia de tulburari incriminate in generarea diabetului zaharat si a litiazei biliare.

Culcatul cu stomacul gol este la fel de nociv ca si excesul cantitativ. Primul genereaza insomnie datorita senzatiei dureroase de foame, al doilea prin : indigestie, arsuri, acumulare de gaze.

Alt aspect se refera la efortul fizic. Nu facem sport sau activitati casnice solicitante, seara tarziu, organismul vrea sa reduca turatia iar noi ii oferim excitatie. Exista insa si persoane care merg seara la sala sau la inot si apoi adorm instantaneu – cazuri fericite.
Multa lume exagereaza cu consumul de alcool seara, crezand ca acesta induce somnul. Chiar daca apare somnul, nu este de buna calitate, fiind intercalat cu frecvente treziri sau urmat de o noapte alba.

Cafeaua, ceaiul negru sau verde, baute dupa amiaza sau seara induc insomnie la majoritatea persoanelor.

Exageratul cu privitul la TV, mai ales la filme de actiune sau de groaza, stiri despre evenimente negative, discutiile neplacute seara – altereaza si ele calitatea somnului.

Cititul cartilor captivante, rezolvarea integramelor dificile, tin creierul in alerta si intarzie somnul.

Alte cauze frecvente de intarziere a instalarii somnului si responsabile de proasta calitate a acestuia sunt : calculatorul in dormitor ( si lucratul la el seara tarziu), prezenta telefoanelor mobile (unii au 2 – 3 pe noptiera).

Deosebit de importanta este ambianta din dormitor : mobilier putin, orientarea patului ( capul la nord), culoarea peretilor ( nu rosii sau portocalii), prezenta jaluzelelor sau a draperiilor, culoarea inchisa a asternuturilor, aerisirea incaperii inainte de culcare.

Desigur ca in afara de aceste generalitati, fiecare persoana depinde de propriul bioritm, propriile obiceiuri si probleme specifice de sanatate.

Dr. Rodica Nicolescu
Medic primar geriatrie si gerontologie
Vicepresedinte al Societatii Romane
de Geriatrie si Gerontologie


Cuvinte relevante: , ,


Articole asemănătoare:

14 Răspunsuri la “Tulburari de somn?”


  1. Stefan :

    Foarte bun articolul, dar merita semnalata si o mica scapare. Sa-mi fie scuzat ca incep cu o paranteza, dar este necesara. Am suferit de insomnie peste 13 ani, in ultima faza in forma agravata. Pe la 6-7 dimineata imi dadeam palme sa adorm. Am muncit de noapte inca din ‘84, mai intai in armata, pe urma in uzina. Am facut facultatea tarziu si pentru ca erau cursuri de zi iar eu aveam nevoie de bani, am lucrat de noapte pana in ‘98. Dupa aceea obiceiul noptilor pierdute a devenit liber asumat, aparuse internetul, citeam, ma uitam la filme, parea placut. Pana cand a devenit o suferinta… Privarea de somn te face irascibil, pana in pragul paranoiei. Izbucnesti din orice si ai impresia ca prietenii te parasesc de ai dracu’.
    Cand am realizat c se intampla cu mine si am devenit preocupat sa obtin iarasi un obicei corect de somn, m-am chinuit fara rezultat. pana intr-o zi cand am citit despre melatonina (tin minte ca era un articol subtir, intr-o revista pentru femei, despre jet lag si combaterea acestuia). Scria acolo ca secretia de melatonina care scade cu varsta si erau enumerati si factorii care inhiba secretia de melatonina (lumina, culoarea albastra etc).
    Am cumparat prima oara melatonina de la Plafar si inca varianta cea mai ieftina (nu dau nume sa nu se considere reclama). Somnul s-a reglat in aproximativ 2-3 zile. O pastila seara si pana in cel tarziu miezul noptii cadeam cu capul pe taste. In viata mea nu am avut o surpriza mai mare decat acest somn placut, extraordinar de satisfacator, fara dureri de cap, vise urate si, mai ales, fara dependenta indusa. Intre timp am renuntat de mult la melatonina. Faceam pauza dupa 40 de pastile, pe urma nici nu am mai reluat, somnul si/a revenit de la sine. Am recomandat melatonina la toti cunoscutii mei cu probleme de somn, cu atat mai mult cu cat nu sunt contrarecomandari si nici reactii adverse: o pastila pe zi, seara, cu o ora inaintea orei stabilite pentru somn si evitati sa beti lactate (nu stiu de ce, la mine laptele ii anuleaza efectul). Dorm de la 12-1 noaptea in fiecare zi. Singurele perioade cand mai am recaderi: inaintea furtunilor, schimbarilor de vreme. Dar pot sa traiesc cu asta…


  2. dunvila :

    Iau si eu melatonina,nu stiam de pauza nici de eventuala interactiune cu laptele.Multumesc!!


  3. Daniela E. :

    Dupa o perioada de stress continuu ,m-au diagnosticat cu tulburari de anxietate si insomnie. Dorm greu , putin si rau .
    Medicamentele gen :diazepan , dormicus nu prea au efect .Mi-e frica sa solici medicamente mai puternice pentru ca sunt usor alergica.Iau produse naturiste indicate ptr. somn dar nu prea au efect . Credeti ca melatonina are efect si la cazurile mai severe ?


  4. Daniela E. :

    Credeti ca melatonina are efect la cazurile mai severe de insomnie ? Diazepanul ,dormicus si medicamentele pe baza de plante nu prea au efect . Ceprolexul mi-a provocat alergie si l-am intrerupt dupa 2 zile . Ma simt obosita si derutata.


  5. Stefan :

    Melatonina din cate stiu eu este un hormon a carui secretie scade cu varsta si cu diferite alte afectiuni. Cum este sintetizat acesta dpdv farmaceutic, nu stiu… Dar pare mai mult decat o solutie naturista pe baza de plante… ( http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin )


  6. marcela :

    deci si eu am o problema ,seara la ora 22 mie somn peste o ora ma trezesc si tot asa de 5,6 ori pe noapte ce sa fac?


  7. mda :

    Multumesc pt acest articol. Am regasit in el cateva motive care ma fac sa rearanjez putin camera. De ceva timp, 1-2 luni dorm foarte fracturat, sa zic asa, noaptea. Adica ma trezesc de cel putin 3-4 ori pe noapte. Desii adorm destul de repede la loc, tot exista discomfortul trezirii in timpul noptii. Am vazut c-ati mentionat de telefonul mobil, calculatorul in camera, asternuturi de culoare deschisa, toate aceste se regasesc in camera mea. Sper ca odata cu schimbarea acestora somnul mi se va imbunatatii. Va multumesc.


  8. andrei :

    la mine nu stiu ce este … ca , cateodata nu dorm 3 - 4 zile …deci sunt fff obosit si cand ma bag in pat pur si simplu nu pot adormii !!! … am luat rohypnol … dar este prea puternic , si a doua zi ma trezeam ametit …mahmur …si imi creeau dependenta ..asa ca am renuntat la ele …vreau si eu numele unor pastile normale care sa le pot lua fara sa patesc nimic fizic :( si sa pot dormii si eu ca omu ..va rog !!!! :((((


  9. teonoct :

    am si eu o rugaminte .sufar de insomnie severa pe fond de stres.singurul care ma ajuta e rohypnolul.ultima cutie ce am gasit o mai avea 2 zile pana la expirare.o sugestie va rog de unde as putea cumpara 2 cutii.email tmarinescu71@yahoo.com.poate ma ajuta andrei.ms


  10. tatyana :

    cred ca sufar de insomnie deja medicul de fam mia prescris niste pastile Bien Dormi,cu melatonina,in prima seara am dormit acceptabil de bine,a doua seara am avut iar un somn f agitat..nu stiu e s mai fac…


  11. psiholog Ioana :

    insomnia poate fi una dintre caracteristicile depresiei

    de asemenea insomnia apare la persoanele foarte stresate cu multe griji

    Tatyana nu-ti pot da o solutie deocamdata nu stim care e cauza la tine din acest mesaj


  12. anca :

    poate sa-mi spuna si mie cineva o parere despre urmatoarea problema?(m-as bucura daca raspunsul ar veni si de la o persoana avizata).
    Dupa un traumatism cranian pe la varsta de 7 ani sotul meu are niste tulburari foarte grave in timpul somnului care se manifesta ca si somnambulismul doar ca f agresiv.Va dau un exemplu:la 1 noaptea se trezeste si incepe sa alerge prin casa tipand si izbind ce ii iese in cale sau sare prin geamul de la usa etc.Si nu se trezeste decat la stimuli f puternici cum ar fi zguduire sau vreo 2 palme.Aceste crize le face destul de rar si,am observat eu ca in momentele in care este f obosit sau il streseaza ceva.Ce parere aveti?Acum sotul meu are 34 ani si avem un copil de 3 ani(e sofer de camion).


  13. petre :

    Stie cineva va rog, daca unul din aceste 3 medicamente are influente asupra somnului ? Ursofalk, Famotidina, Debridat. Inainte sa le iau dormeam foarte bine, iar acum ma trezesc in fiecare noapte cate o ora.
    Va multumesc foarte mult.


  14. mirela :

    eu nu sunt o adepta a medicametelor, toata viata am incercat sa ma feresc in a urma tratamente pe baza de medicamentatie, dar recunosc nici eu nu am fost ferita de problemele insomniei. Am dat mereu vina pe stres, agitatie, probleme…si la sfaturile unei colege de serviciu mi-am facut o programare la un cabinet de terapii alternative, unde am urmat o serie de sedinte de vindecare reconectiva. Efectele benefice au fost imediate in primul rand prin recastigarea linistii interioare, sentimentul este acela de regasire cu mine insami. De atunci nu mai am probleme cu somnul, randamentul meu zilnic este altul si lucrurile au prins claritate in viata mea. Cabinetul se numeste moreofyou, undeva langa hotel marriott



Adaugă un comentariu






 
 

Newsletter

Loading... Loading...